Företagshyresvärdar som hyr ut i första hand använder olika ansökningsprocesser beroende på deras storlek och affärsmodell. Större bostadsbolag använder ett längre ansökningsflöde som kräver mer detaljerad information från hyresgästen. Anledningen är att de har ett större behov av att automatisera urvalsprocessen. Mindre företag har i större utsträckning direktkontakt med hyresgästen. Eftersom de har färre ansökningar har de inte samma behov av automatisering.
Du ser vilken ansökningsprocess hyresvärden har valt genom att titta på vad som står på ansökningsknappen. "Ansök" indikerar ett längre flöde och en mer automatiserad urvalsprocess, medan "kontakta" indikerar ett kortare flöde där kontakten sker inne i konversationsverktyget på Qasa.
Hur det längre ansökningsflödet fungerar
När du ansöker till en annons som använder en mer automatiserad urvalsprocess behöver du delge följande information:
- Dina kontaktuppgifter
- ID-verifiering
- Medlemmar i hushållet
- Nuvarande boende
- Inkomstkälla
- Registerutdrag (kreditkontroll)
- Din introduktion
Notera att du behöver ladda upp ett giltigt intyg när du verifierar din inkomstkälla. Här kan läsa mer om vad som räknas som ett giltigt intyg: Vanliga frågor om intyg.