Här hittar du svar på vanliga frågor om det underlag (DAC7-rapport) vi skickar till Skatteverket. Enligt ny EU-lagstiftning delar vi även dessa uppgifter med Skatteverket från och med den 1 januari 2023. Samma regler som tidigare gäller för hur du ska deklarera och betala skatt. Ta reda på om och hur du ska deklarera ersättningen här.
1. Hur beräknas mitt underlag?
- Underlaget baseras endast på utbetalningar som gjorts till ditt bankkonto under det aktuella kalenderåret.
- En utbetalning räknas med oavsett om den avser hyra för en period som infaller nästkommande år.
2. Var hittar jag mitt DAC7-underlag?
- Du hittar ditt underlag på vår hemsida här.
- Av integritets- och säkerhetsskäl (GDPR) kan vi inte skicka underlaget via e-post eller fysisk post.
3. Vem rapporteras till Skatteverket?
- Vi rapporterar den information som är kopplad till det BankID-verifierade användarkontot.
- Endast en person kan vara BankID-verifierad per konto.
- Om flera personer är involverade i uthyrningen, men endast en är BankID-verifierad, är det dennes uppgifter som rapporteras.
4. Varför står det att ingen avgift har betalats?
- Som hyresvärd betalar du ingen avgift direkt till oss. Serviceavgiften betalas av hyresgästen.
5. Jag hyr ut åt någon annan, vad gör jag?
- Om du hyr ut åt någon annan (t.ex. din mamma) och den personen ska deklarera inkomsten, behöver du kontakta Skatteverket.
- Vi kan endast rapportera uppgifterna för den BankID-verifierade användaren.
6. Vad gör jag om något är fel i mitt underlag?
- Kontakta Skatteverket för att korrigera din skatterapport. Vi kan inte ändra i det inrapporterade underlaget.
7. Var hittar jag mina betalningsunderlag?
- Du hittar dem via:
- Din e-post
- Din internetbank
- Under "Detaljer" i sektionen "Hyresavtal och bokningar" på vår hemsida, här.
8. Jag ser inte alla mina utbetalningar?
- Kontrollera att du har valt rätt uthyrning i vyn där du ser ditt deklarationsunderlag.
9. Rapporten är oklar, vad gör jag?
- Kontakta Skatteverket för vägledning.
10. Kan ni skicka min DAC7-rapport med fysisk post?
- Nej, rapporten är endast tillgänglig på vår hemsida.
11. Vad händer om Skatteverket har frågor om min rapport?
- "Skatteverket kommer inte att beskatta dig för något du inte själv har anmält, alltså inte bara utifrån vår rapport. Om det finns skillnader mellan din och plattformens rapport kommer Skatteverket först kontakta dig för att ge dig en chans att förklara situationen."
Kom ihåg: Denna information är avsedd som vägledning. För specifika skatteråd, kontakta alltid Skatteverket på 0771-567 567 eller besök deras hemsida.