När en hyresvärd har godkänt din kontaktförfrågan kan ni börja chatta i vårt Meddelande-verktyg. Här kommer lite tips och punkter som är bra att ta upp med hyresvärden.
1. Hur länge vill du hyra bostaden?
Den vanligaste anledningen till att en hyresvärd inte väljer en hyresgäst är att man har olika önskningar gällande hyresperioden. Dubbelkolla därför att ni är överens om ungefärlig inflytt och längden på uthyrningen, speciellt om dina önskemål är något annat än det som anges i annonsen.
2. Visning
Att boka in en visning sinsemellan kan vara ett bra tillfälle att träffas och se lägenheten på riktigt (eller online), men det är absolut inget måste. Eftersom vi inte betalar ut några pengar till hyresvärden förrän du fått tillträde till bostaden kan du aldrig bli lurad på pengar genom vår tjänst*.
Om ni bestämt er för att hålla en visning tänk då på att bestämma en tid och plats där ni ses. Viktigt att du alltid hör av dig i tid om du inte tänker komma på visningen.
Be gärna hyresvärden förbereda hyresavtalet innan visning så har ni det förberett. Känns allting bra under visningen kan man via vår supersmidiga hyresavtal signera hyresavtalet tillsammans direkt på plats. Hyresvärden måste starta signeringen via sitt konto och signera först - sedan skickas hyresavtalet till dig som hyresgäst. Ni behöver era telefoner med Mobilt BankID. Om du inte har ett BankID går det bra att signera ändå som hyresgäst. Skulle du stöta på några hinder är det bara att du kontaktar oss direkt i vår live chatt.
3. Om ni inte kommer överens
Om ni beslutar att gå vidare åt varsitt håll och vill avsluta konversationen kan du stänga konversationen genom att klicka på ⋮ de 3 prickar i högra hörnet och välja “Stäng chatt” under meddelande fliken.
Tänk på att skriva till hyresvärden varför du inte längre är intresserad innan du stänger ner chatten.
4. Vill hyresvärden ha kontakt utanför tjänsten?
Om hyresvärden vill fortsätta kontakt utanför vår plattform ökar alltid risken för bedragare. Om du misstänker att en hyresvärd försöker lura dig* eller beter sig illa kan du anmäla/rapportera användaren genom att klicka på “Anmäl användare”. Vi granskar alla annonser och hyresvärdar men ibland lyckas oseriösa aktörer ta sig förbi våra kontroller.
*Vi avråder att betala pengar direkt till hyresvärden, eller lämna ut bankkonto- eller kreditkortsuppgifter till någon privatperson. Använd istället uthyrningstjänsten för er säkerhet.