Det finns mycket att tänka på vid överlämning av bostaden, både vid inflytt och utflytt. En av de sakerna är flyttstäd. Det kan kännas otydligt med vad som egentligen gäller. Här är en lista om flyttstädning.
Det är hyresgästens ansvar att se till att bostaden är i gott skick vid utflytt. Se därför till att det blir gjort ordentligt och professionellt.
Om du överväger att städa själv finns det några saker att tänka på. En flyttstädning är en extremt grundlig städning. Det tar därför ofta lång tid. En professionell städfirma brukar räkna med ca 10 timmar städning när de beräknar priset. Det kommer förmodligen inte bli lika bra om du gör själv. Oavsett hur duktig du är på att städa så blir det oftast sämre än om det utförs fackmannamässigt. Det kan leda till att hyresvärden eller hyresgästen klagar och du därför tvingas anlita en städfirma som du då måste betala för. Detta efter att du har lagt ner både tid och energi på en städning som inte var tillräcklig.
Städa själv
Om du eller hyresvärden mot all förmodan skulle välja att genomföra städningen själva är det noga att man får med allt. Gå därför igenom checklistan här i artikeln och se till att du inte missar något.
Skulle du flytta in/få tillbaka din bostad och du känner att städningen inte är ordentligt genomförd kan du gå igenom checklistan och se efter. Känns det som om saker saknas i utförandet av städningen, kontakta oss så att du kan få ersättning.
Om hyresvärd och hyresgäst inte har kommit överens om något annat är det checklistan nedan som vi går efter när vi gör bedömningen av en godkänd flyttstäd och eventuell ersättning.