Den här artikeln innehåller information för dig som hyr ut ditt långtidsboende. Här kan du istället läsa om hur du går tillväga för att hyra ut din semesterbostad.
Denna artikeln innehåller information om alla steg för dig som hyresvärd:
Skapa konto
Första steget är att skapa ett konto om du inte redan gjort det. När du skapar ett konto kommer vi be om lite information om din bostad. Detta är endast ett utkast, inget publiceras förrän du är redo och klickar på Publicera. När du sätter hyran i annonsen är det hyran som du vill ha utbetalt för bostaden som avses. Det gör det enklare för både dig och hyresgästen när ni ska diskutera prissättning.
Skapa annons
Nästa steg är att skapa din bostadsannons. Tänk på att en bra beskrivning och några snygga bilder gör annonsen mycket mer attraktiv, och gör dessutom att du slipper svara på onödiga frågor senare av intresserade hyresgäster.
Hyregaranti och Uthyrningsförsäkring ingår kostnadsfritt när du skapar en annons och signerar ditt hyresavtal via oss.
Hyresgarantin garanterar att du får hyran utbetald i upp till totalt 6 månader om hyresgästen skulle sluta betala hyran. Garantin gäller för alla hyresgäster, oavsett vem du signerar avtal med. Vi tar risken med obetalda hyror och ersätter dig vid eventuell utebliven betalning. Det betyder att du kan sova extra gott med Hyresgarantin.
Uthyrningsförsäkringen skyddar vid skador som uppkommer under uthyrningen, till exempel rödvinsfläckar i soffan, märken på köksbänken och repor i golvet. Den täcker skador upp till 1 miljon kronor. Om du behöver utnyttja försäkringen vid eventuell skada är det hyresgästen som står för självrisken på 1000kr.
Du kan läsa mer om uthyrningsförsäkringen här
Få kontakt med hyresgäster
När du klickat på Publicera kommer vi granska din annons. Så fort din annons är publicerad kan hyresgäster ta kontakt med dig. Du får kontakt med intresserade hyresgäster via chatten där de presenteras på ett smidigt och överskådligt sätt, så att du enkelt kan bilda dig en uppfattning om vem som passar dig och din bostad bäst.
Om du är intresserad kan du starta en chatt, annars tackar du nej till förfrågan. Personen kan alltså inte skriva till dig innan du accepterat förfrågan genom att starta en chatt. Här har ni möjlighet att ställa frågor till varandra och kanske boka in en visning.
Hitta hyresgäst
På samma sätt som hyresgäster kan kontakta dig och se din annons, så kan även du som hyresvärd skicka kontaktförfrågningar till hyresgäster. Under fliken "Hitta hyresgäst" kan du se de hyresgäster som söker efter en bostad. I varje hyresgäst publika profil kan du se deras matchningsgrad - vilket betyder hur väl deras bostadspreferenser stämmer överens med din bostad. Du kan där skicka en kontaktförfrågan till hyresgästen, och de kommer att kunna se den bostad som du erbjuder för uthyrning.
Skapa ett hyresavtal
När du hittat din hyresgäst, är nästa steg att skapa ett hyresavtal. Det gör du antingen direkt i chatten eller via fliken Hyresavtal. Där genereras ett juridiskt korrekt avtal genom att använda information från annonsen och era profiler. Läsa igenom avtalet och redigera om du skulle behöva. När allt ser bra ut i avtalet kan du gå vidare till signering.
Signering
När du och hyresgästen är helt överens, klickar du på "Påbörja signering” längst ner i förhandsgranskningen. Du signerar hyresavtalet med BankID först, sen skickas det till din hyresgäst via SMS och e-post. Hyresgästen kan signera med BankID, men om hen saknar BankID kan vi hjälpa till att signera manuellt. Skriv till oss i chatten så hjälper vi er.
När hyresavtalet är signerat hittar du det under fliken "Hyresavtal".
Vi hanterar betalningarna
När avtalet är signerat kan du luta dig tillbaka. Vi sköter all fakturering till hyresgästen och utbetalningar till dig.
Innan hyresgästen flyttar in måste vi säkra depositionen. Vi kommer meddela dig när vi fått depositionen och du kan lämna ut nyckeln. Under Hyresavtal > "Visa hyresbetalningar" kan du se dina planerade utbetalningar och om depositionen är säkrad.
Du får din första hyresutbetalning drygt en vecka efter att hyresgästen flyttat in, och därefter den 25:e varje månad.
Men kanske viktigast av allt - vi finns alltid här för att hjälpa till om något problem uppstår, eller bara för att svara på frågor. Till exempel om någonting med uthyrningen skulle gå fel tar vi hand om hela inkasso- och avhysningsärendet.