Denna artikeln innehåller information om alla steg för dig som hyresvärd:
Skapa konto
För att kunna lägga upp en annons behöver du ha ett konto på Blocket bostad, som är en del av Schibsted. Skapa konto via Schibsted eller Logga in på ditt konto via Schibsted.
Skapa annons
När du har ett konto kan du skapa en bostadsannons. Det är viktig att ange korrekt och fullständig information om bostaden. En bra beskrivning och några snygga bilder gör annonsen mer attraktiv och gör dessutom att du slipper svara på samma frågor flera gånger i kontakten med intressenter.
Du skapar endast ett utkast och det kan redigeras och sparas fram till att du väljer att det ska skickas för granskning.
Rubriken på din annons skapas automatiskt baserat på plats, typ av boende och storlek, och kan inte redigeras.
Dina kontaktuppgifter inte kommer synas i annonsen. Intressenter tar kontakt med dig genom att skicka in en ansökan via Blocket bostad. Du kan själv välja om du vill ta kontakt med den sökande genom att starta en chatt, eller om du vill avvakta med ansökan.
Publicera annons
När du är klar med din annons klickar du på "Spara och granska". Då får du förhandsgranska annonsen. Om du är nöjd klickar du på "Skicka för granskning".
Om det är första gången du publicerar kommer du få två valmöjligheter:
1. Publicera annonsen på Blocket bostad som vanligt för 199 kr
Din annons kommer synas på hemsidan och i appen och du kommer få ansökningar via hemsidan (bostad.blocket.se).
2. Publicera annonsen på Blocket bostad samt välj tilläggstjänsten Hyrespaketet
- Annonseringen kostar som vanligt 199kr. Du förbinder dig till att använda tjänsten Hyrespaketet via Blockets dotterbolag Qasa.
- Tjänsten innebär bland annat att du får hyran den 25:e varje månad då betalningarna går via oss, att du får hyran utbetald i upp till 6 månader även om hyresgästen inte betalar (givet att hyresgästen har Hyresgaranti) och att vi hanterar din deposition.
- Vi hjälper dig med kreditupplysning och referenstagning av sökande
- Kostnaden för tjänsten är 6,99% av månadshyran.
Du kan läsa mer om Hyrespaketet här.
När du valt vilken annonstyp du vill ha kommer du till verifiering med BankID. Du måste verifiera dig med BankID för att annonsen ska kunna publiceras. Om du inte gör det kan annonsen nekas publicering. Här kan du läsa mer om hur du verifierar dig men BankID
Efter BankID-verifieringen granskar vi din annons. Du får ett mail när den är publicerad på hemsidan och i appen.
Kontakt med bostadssökande
Hyresgäster kontaktar dig genom att ansöka. In ansökan kan du se den sökande profil, ett personlig meddelande, önskade in- och utflyttningsdatum samt hyra. Du hittar dina ansökningar här. För att ta kontakt med en intressent klickar du på “Starta chatt”. Om du inte är intresserad just nu kan du klicka på "Avvakta". Ansökan flyttas då till fliken "Avvaktade"
Under "Ansökningar" får du en bra överblick över dina ansökningar. Du kan se den sökandes personliga information på dess profil, om du har valt Hyrespaketet kan du även se om hyresgästen har ett verifierat personnummer, godkänd kreditkontroll (även kallat Hyresgaranti) och godkända referenser.
Notera att bostadssökande inte kan skriva till dig innan du startat en chatt. Det är inte bindande att starta en chatt. Båda parter måste vara intresserade av varandra för att man ska kunna ha en dialog. Du visar alltså ditt intresse genom att klicka ”Starta chatt”. Ansökan hamnar då under fliken "Kontaktade" och ni kan skriva meddelanden till varandra. Du kan när som helst avsluta och stänga konversationen, hyresgästen kan då inte ta kontakt med dig igen.
Hyrespaketet
Blockets dotterbolag Qasa tillhandahåller tjänsten Hyrespaketet. Detta är en frivillig tillvalstjänst som du antingen kan välja redan vid publicering av din annons eller när du har hittat en hyresgäst och vill signera hyresavtal (titta under fliken Hyresavtal).
Hyrespaketet innebär bland annat att du får hjälp under hela uthyrningsperioden med exempelvis betald hyra i upp till 6 månader om hyresgästen inte betalar, digitalt kontrakt och personligt stöd under hela uthyrningen.
Signering av hyresavtal
Om du har valt Hyrespaketet hjälper vi dig att skapa ett skräddarsytt avtal som signeras digitalt. Du skapar det direkt i er konversation. Avtalet kan du sedan se under fliken Hyresavtal.
När ni skapat ett avtal klickar du på "Granska & signera" under hyresavtalet i meddelande-konversationen. En länk till signering via online-tjänsten Scrive skickas till dig på SMS och e-post. Hyresvärden signerar först avtalet, sedan skickas det till din hyresgäst. Standard är att signera hyresavtalet med BankID. Om din hyresgäst saknar BankID kan vi hjälpa er signera via en verifieringskod istället. Skriv till oss i chatten så hjälper vi er.
Hantering av betalningar
Vi sköter all fakturering till hyresgästen och utbetalningar till dig. Innan hyresgästen flyttar in ska hen betala 1 månads deposition till oss. För att tjänsten Hyrespaketet ska vara giltig måste depositionen inbetalas av hyresgästen till Qasa innan angivet tillträde till bostaden och uthyrningsperioden har påbörjats. Vi förvarar sedan depositionen på ett separat klientmedelskonto under hela uthyrningen. Under Hyresavtalsfliken och knappen "Visa hyresbetalningar" kan du se dina planerade utbetalningar och om depositionen är betald.
Du får din första hyresutbetalning 8 dagar efter att hyresgästen flyttat in, och därefter den 25:e varje månad. Om en hyresgäst av någon anledning inte skulle betala hyran, täcker vi alltid hyran den första månaden och totalt upp till 6 månader om gästen har vår Hyresgaranti. Så fort en hyresgäst slutar betala hyran följer vi upp det och kontaktar dig om det skulle behövas.
Men kanske viktigast av allt: vi finns alltid här för att hjälpa till om något problem uppstår, eller bara för att svara på frågor. Till exempel erbjuder vi hyresgästen hjälp med att skaffa en hemförsäkring, och om uthyrningen skulle gå fel tar vi hand om hela inkasso- och avhysningsärendet.