En inventarielista är ett viktigt och tryggande dokument för både uthyrare och hyresgäst då man i efterhand veta vad som fanns, och i vilket skick, när uthyrningen började. Här kan du ladda ned vår inventarielista och besiktningsprotokoll.
Många som hyr ut sitt boende, gör detta möblerat. Både för att det är en lättnad att slippa flytta varje gång du vill hyra ut men också för att det är lättare att hitta hyresgäster till en lägenhet klar att bo i. För att hålla koll på dina saker – både före och efter uthyrning – är det en bra idé att upprätta en inventarielista.
Inventarielistan
En inventarielista ska som namnet antyder, lista dina inventarier. Saker som lämnas kvar i lägenheten under en uthyrning. Genom att göra en lista och sedan låta hyresgäst granska den, skapas en överenskommelse där hyresgästen erkänner sitt ansvar över uthyrarens saker. Om något på inventarielistan är trasigt när du återvänder, vet ni således vem som är skyldig att ersätta skadorna. För att inventarielistan ska gälla måste hyresgästen skriva under. Hen måste med andra ord godkänna att sakerna på listan finns i lägenheten och att de är i det skick listan antyder. När hyresperioden är slut kontrollerar man att allt som står på listan är som uthyraren lämnade det. Av samma anledning bör eventuella skador som existerar före uthyrningsperioden skrivas ner, se besiktningsprotokoll nedan. På så sätt kan hyresgästen känna sig trygg då denne inte löper risk för att bli oskyldigt anklagad för att ha skadat något. Skriv ner vad ni vet - varumärke, produktionsår, egentligen allt som beskriver saker som lämnas.
Fota så mycket du kan
Vi rekommenderar att du kompletterar inventarielistan med fotografier. Allt från köksbord till bokhyllor och golv. Då blir det ännu tydligare hur det såg ut innan uthyrningen. Det kan vara en trygghet att ha fotobevis om ni i värsta fall skulle bli oense. Se till att båda får ta del av dessa bilder vid inflytt, maila gärna hyresgäst/uthyrare i ett mail så blir det daterat om underlag skulle behövas vid senare tillfälle.
Här nedan hittar du inventarielista för uthyrning i andra hand. Ladda ner den, skriv ut och för att få en tryggare uthyrning. Som vanligt är det bara att höra av dig oss i chatten om du skulle ha några som helst frågor.Besiktningsprotokoll
Av samma anledning som det är bra att skriva en inventarielista, bör eventuella skador som existerar före uthyrningsperioden skrivas ner och dokumenteras. Här hittar du därför ett specifikt besiktningsprotokoll som du bör ladda ner och skriva ut. Gå sedan igenom de skador du har anmärkt med hyresgästen/hyresvärden vid inflytt och se till att ni båda är överens om de skador som finns i lägenheten vid påbörjad uthyrning.
Avslutningsvis
Se listan som en försäkring som erbjuder dig en ökad trygghet inför uthyrningen. 9 gånger av 10 kommer du inte behöva använda listan i efterhand. Men om något skulle vara i dåligt skick när hyresvärden återvänder, finns det en tydlig överenskommen inventarielista och ett besiktningsprotokoll med båda parters underskrift som gör det enklare för eventuell ersättningsbedömning.
Sökord: protokoll