För att säkerställa en tryggare marknadsplats och minska bedrägerier har vi infört obligatorisk BankID verifiering av samtliga hyresvärdar innan publicering av sin annons. Du behöver dock endast göra detta en gång innan publicering av din första annons, eller om du inte har annonserat på ett tag. Det kan antingen göras via fliken Mina annonser efter att du har skickat in din annons för granskning, under inställningar här eller under redigera profil här.
Om en verifiering inte sker inom ett par timmar efter att den skickats till granskning kommer din annons att markeras som Borttagen och du får ett mejl där du ombeds att verifiera dig. När verifieringen har gått igenom kommer våra annonsgranskare att granska din annons och sedan publicera den (förutsatt att den följer våra riktlinjer). Du behöver alltså inte skapa en ny annons om den är markerad som borttagen, kontakta oss i support om du känner dig osäker på vad som kan ha hänt med din annons så hjälper vi dig att ta reda på orsaken.
Hur verifierar jag mig?
Under din profil kommer du att se ett alternativ med verifieringar och garantier. Klicka ändra och sedan verifiera:
Du kommer sen mötas av denna vy:
Här klickar du på den blå knappen där det står Verifiera.
Beroende på om du är inloggad via en dator eller mobil så kommer vyn att se annorlunda ut efter den gröna knappen Verifiera. Om du inte är inloggad via en dator, hoppa ner till stycket för mobilvyn.
Verifiera sig via BankID inloggad på en dator
Mobilt BankID
Klicka på Mobilt BankID enligt bild:
Öppna sedan upp BankID-appen i din mobil och klicka på symbolen för QR-kod:
Tänk på att appen inte kommer att reagera automatiskt, du måste aktivt klicka på den markerade symbolen.
Kameran kommer aktiveras i din BankID-app. Rikta kameran mot den svartvita QR-koden på din datorskärm:
Efter detta steg kommer du att kunna signera verifieringen med hjälp av din personliga kod.
Klart!
BankID på den här datorn
Om vi istället väljer alternativet BankID på den här datorn kommer du att kunna klicka på Starta BankID-appen:
När du väl är inne i din BankID-app på datorn signerar du enkelt med din personliga kod.
Klart!
Verifiera sig via BankID med en mobil
Är du inloggad på en mobil kommer alternativet efter den gröna knappen Verifiera att se ut såhär:
När du klickar på Mobilt BankID på den här enheten kommer BankID-appen att startas automatiskt (om den inte startar automatiskt kan du klicka på “Starta BankID-appen”).
Väljer du Mobilt BankID på en annan enhet så kommer du att få upp en QR-kod (svartvit bild):
Då öppnar du upp BankID i den andra enheten och klickar på symbolen för QR-kod, på så sätt aktiveras kameran som du sedan riktar mot QR-koden (svartvita bilden). Efter detta signerar du med din personliga kod.
Jag lyckas inte verifiera mig
Har du problem med att verifiera dig finns det några knep som du kan testa.
Upplever du en snurrande symbol under verifieringen?
- Prova att verifiera dig på en annan enhet
- Prova att verifiera dig via en annan internetanslutning
- Använder du Internet Explorer? Använd gärna Google Chrome och försök att verifiera dig igen
Om inga av dessa steg fungerar, kontakta oss i supporten så hjälper vi dig. Om möjligt, bifoga gärna skärmbilder på hela processen när du kontaktar oss för att vi ska kunna förstå din situation bättre och på så sätt ge dig den bästa möjliga hjälpen.
Jag har inte BankID
Vi förstår att alla kanske inte har tillgång till BankID, därför går det att verifiera sig manuellt. För att verifiera sig manuellt behöver du återkomma till oss i antingen vår livechatt eller till vår email info@bostad.blocket.se med kopia på ID samt ägandebevis/hyreskontrakt på bostaden du vill hyra ut. Om allt ser bra ut kommer vi notera i vårt system att du har verifierat dig manuellt hos oss och annonsgranskarna kommer sedan att granska din annons.