Genom att hyra ut via Blocket Bostad kan du sova gott om nätterna. Vi betalar alltid ut hyran i tid till dig och skyddar dig från en eventuell hyresförlust via vår Hyresgaranti. All administration kopplad till betalningspåminnelser, inkassohantering och avhysning tar vi ansvar över. Den här guiden förklarar exakt hur:
- Du är skyddad av Hyresgarantin
- Betalningsföreläggande och avhysning
- Verkställande av vräkning
- Öppen dialog med hyresgästen brukar lösa problemet
- Bör jag säga upp avtalet?
Den här artikeln handlar om långtidsuthyrning. För information om semesterboenden titta här!
Du är skyddad av Hyresgarantin
Med vår Hyresgaranti kommer du alltid att få hyran utbetald, även om hyresgästen inte skulle betala, i upp till 6 månader eller ett maxbelopp om 60 000 kr. Det ger dig ekonomisk säkerhet som gör att du kan vara lugn under uthyrningen.
Garantin gäller endast om hyresgästen bor i bostaden, inte om hyresgästen sagt upp avtalet enligt gällande villkor och flyttat ut. Här kan du läsa mer om Hyresgarantin.
Betalningsföreläggande och avhysning
Vi hanterar all administration kopplad till indrivning av en obetald hyresskuld. Parallellt initierar vi alltid en vräkningsprocess, i syfte att hjälpa dig ligga steget före och inte förlora dyrbar tid om det skulle krävas en avhysning.
Processen ser ut som följande:
Steg 1: Betalningspåminnelser
Om en hyresgäst blir sen med hyresbetalningen skickar vi först ut två betalningspåminnelser via vår faktureringspartner Billecta. En påminnelseavgift på 60,00 SEK tillkommer för hyresgästen. Om hyresfakturan inte betalas efter dessa påminnelser, informerar vi både hyresvärden och hyresgästen om att en vräkningsprocess inleds.
Steg 2: Kontakt med Socialnämnden
För att hyresgästen ska kunna få hjälp om denne befinner sig i en oförutsedd ekonomisk situation som påverkar hyresbetalningen, kontaktar vi Socialnämnden. Detta steg är ett krav från Kronofogden för att kunna ansöka om avhysning/vräkning.
Steg 3: Kronofogden
När vi har fått återkoppling från Socialnämnden, skickar vi kravet vidare för betalningsföreläggande och avhysning till Kronofogden. De hanterar och beslutar i ärendet. Om hyresbetalningen kommer in under detta steg, avbryter vi den pågående vräkningsprocessen. Du kan läsa mer på Kronofogdens hemsida.
Vi kommer hålla löpande dialog med dig som hyresvärd under tiden ovan processer pågår.
Verkställande av vräkning
När Kronofogden delgivit hyresgästen kommer beslut (s.k. “utslag”) att fattas. Vi mottar beslutet och informerar dig som hyresvärd om det. Skulle det beslutas om verkställande av vräkning är det bästa att den vräkta hyresgästen flyttar ut på självmant innan själva vräkningsdatumet.
Om hyresgästen inte flyttar ut självmant innan vräkningsdatumet kommer Kronofogden och hyresvärden till bostaden dagen för vräkningen. En flyttfirma kommer att magasinera hyresgästens ägodelar i maximalt tre månader. Skräp och sådant som inte går att förvara i magasin slänger flyttfirman direkt. Kronofogden byter lås på bostaden. Kostnaderna för flytten får hyresgästen betala samt kan även få betala för flyttstädning och magasinering.
Öppen dialog med hyresgästen brukar lösa problemet
När oväntade situationer uppstår i hyresgästens liv och påverkar deras ekonomi, är god kommunikation nyckeln till att hitta lösningar. Vi rekommenderar att du som hyresvärd tar initiativ genom att besöka bostaden och ha en dialog med hyresgästen för att förstå deras situation. Ibland kan det vara svårt för hyresvärden att själv besöka bostaden, men det går också att be en vän eller familjemedlem att hjälpa till med kontakten.
Vi kommunicerar digitalt och ger råd och support för att underlätta processen. Vi har inte möjlighet att närvara fysiskt på plats.
Bör jag säga upp avtalet?
När du får vetskap om en vräkningsprocess, agera snabbt! Säg upp avtalet med hyresgästen så snart som möjligt för att undvika obetalda hyror längre fram. Genom att säga upp kontraktet snabbt ger du dig själv möjligheten att annonsera på nytt och förhoppningsvis hitta en ny hyresgäst med bättre betalningsförmåga.
Vi vill även uppmana dig att tillsammans med hyresgästen undersöka om ni kan avsluta avtalet tidigare än den avtalsenliga uppsägningstiden. Oftast, när en hyresgäst har problem med betalningar, är de själva måna om att avbryta uthyrningen tidigt för att undvika att ställas inför en växande skuld.
Har du frågor kopplade till hur vi jobbar? Tveka inte att kontakta vår support, vi svarar gärna på dina frågor!