Luta dig tillbaka - Du kan nu annonsera ditt semesterboende via Blocket Bostad!
Vad ingår när jag hyr ut via er?
- Det är gratis att annonsera
- Din annons ligger uppe tills du tar ner den, utan kostnad
- Din uthyrning är försäkrad av Hedvig (läs mer om försäkringen)
- Vi hanterar betalningen från gästen
- Vi erbjuder en prisvärd tjänst jämfört med konkurrenter - jämför oss gärna
Hur gör jag för att annonsera mitt semesterboende på Blocket Bostad
- Klicka på Lägg in annons och välj Semesterboende
- Svara på alla frågor i formuläret för att se till att gäster får veta allt viktigt kring ditt boende, såsom tid för incheckning och utcheckning samt regler för ditt boende. De kommer även kunna filtrera på din utrustning så fyll i noga!
- När din annons är publicerad kommer hyresgäster kunna skicka bokningsförfrågningar till dig. Du kan välja att antingen acceptera eller avböja hyresgästens bokningsförfrågan.
- Så snart du har accepterat och hyresgästen har betalt så är bokningen godkänd och bekräftad
- Lämna över nycklarna och luta dig tillbaka med vetskapen om att bostaden är försäkrad och du får din utbetalning direkt efter uthyrningens slut
Vad kostar det att hyra ut via er?
Det är helt gratis att annonsera din semesterbostad på Blocket Bostad.
Det är även alltid gratis för dig som hyresvärd att ta del våra tjänster. När bokningen är bekräftad ingår försäkring under din uthyrning, smidig bokningshantering och support 7 dagar i veckan. Du tar del av tjänsterna genom att acceptera bokningsförfrågningar via meddelandekonversationen. Därefter kommer hyresgästen kunna betala bokningen direkt i er konversation, och när de betalat är bokningen bekräftad.
Hur länge ligger annonsen publicerad?
Annonsen ligger publicerad så länge du är regelbundet inloggad och annonsen visas endast om du har tillgängliga datum i din kalender.
Vad händer med min redan skapade annons från gamla Blocket?
Om du lade upp din annons i den nya annonsinläggningen på Blocket Bostad (bostad.blocket.se) efter den 1:a april uppgraderas din annons till den nya versionen. De veckor du angav som tillgängliga kommer visas som lediga i din kalender. Du har nu möjlighet att ändra både datum och pris om du vill! Intressenter kommer kontakta dig med bokningsförfrågningar och när du accepterar en förfrågan sker uthyrningen via oss, och är alltid försäkrad! Du kommer få en notis på mail när en hyresgäst skickar en bokningsförfrågan till dig. Om du tillhör denna grupp kommer vi kontakta dig separat i god tid innan uppgraderingen.
Om du har skapat eller förlängt din annons på vanliga Blocket.se innan den 1:a april kommer du inte automatiskt få del av uppdateringarna. Vi har skickat dig ett mail med all information du behöver för att uppgradera din annons till den nya versionen.
Om du föredrar det kan du istället lägga in din annons på nytt via följande länk.
Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig komma igång!
Vad händer med min veckoförnyelse?
Om du har betalat för veckoförnyelse på Blocket betalar vi självklart tillbaka pengarna till dig. Kontakta oss direkt här så hjälper vi dig.
Hur lägger jag in mina tillgängliga datum?
Det gör du enkelt när du skapar din annons eller i efterhand löpande när förändringar sker. Där anger du vilka datum som är tillgängliga och inte, samt pris per natt. Så snart datum blir bokade så uppdateras din kalender automatiskt.
Vem är det som bestämmer lediga tider samt hyressättning? Vem avgör vem som får hyra mitt semesterboende?
Det är du som hyresvärd som anger pris, lediga datum i din kalender samt vilken hyresgäst som får hyra ditt semesterboende.
Jag vill bara hyra ut veckor, går det?
Ja, i din kalender kan du välja minsta antal dagar som du vill hyra ut ditt semesterboende. Klicka på Kalenderinställningar i kalendern så kommer du rätt. Du bestämmer själv hur lång eller kort tid du vill att uthyrningen ska vara.
Vad gäller vid avbokning?
Avbokning kan ske när bokningen är bekräftad och betald. Du väljer själv vilka avbokningsvillkor du vill ha för din annons. Detta väljer du när du skapar din annons, och kan givetvis ändras senare. Dessa alternativ finns:
- Strikt
- 100% återbetalning om hyresgästen avbokar mer än 60 dagar innan incheckning
- 50% återbetalning 30-60 dagar innan
- Ingen återbetalning om avbokningen sker mindre än 30 dagar innan incheckning
- Medel
- 100% återbetalning om hyresgästen avbokar mer än 30 dagar innan incheckning
- 50% återbetalning 14-30 dagar innan
- Ingen återbetalning om avbokningen sker mindre än 14 dagar innan incheckning
- Flexibel
- 100% återbetalning om hyresgästen avbokar mer än 14 dagar innan incheckning
- 50% återbetalning 7-14 dagar innan
- Ingen återbetalning om avbokningen sker mindre än 7 dagar innan incheckning
Vem är det som är ansvarig för att bokningen är korrekt?
Det är du som hyresvärd och hyresgästen, då överenskommelsen sker mellan er två. Vi hanterar betalningarna kopplade till bokningen just för att ni båda ska känna er så säkra med uthyrningen som möjligt.
De datum som gästen föreslagit passar inte, kan jag föreslå andra datum?
Om datumen inte passar så kan du ändra i gästens förfrågan genom att skicka ett erbjudande tillbaka. Det gör du er konversation genom att klicka på ''Skicka nytt erbjudande''. Där kommer du kunna ändra både datumen och priset. Hyresgästen kan därefter välja att acceptera eller neka ditt erbjudande.
När får jag min utbetalning?
Du får din utbetalning efter avslutad uthyrning. Se till att ha angett ditt bankkonto under dina inställningar, här, så når utbetalningen dig inom 1-3 bankdagar efter avslutad vistelse.
Vad händer om hyresgästen inte betalar?
Vi ser till att hyresgästen betalar. Bokningen betalas i förskott och bekräftas först när hyresgästen har betalt, så detta är inget du behöver tänka på.
Vad ska jag göra om något går sönder under uthyrningen?
Du anmäler den skada som har uppstått till Hedvig via deras app så snart du blivit varse om skadan. Vi rekommenderar alltid att du dokumenterar skick och utrustning i ditt boende innan uthyrning för att förbättra chanserna till ersättning vid eventuell skada. Läs mer om försäkringen här
Vad täcker försäkringen som ingår när jag hyr ut?
Hedvig har tagit fram en försäkring speciellt avsedd för uthyrning av semesterboende hos oss. Den ingår alltid när du hyr ut via oss och kan ersätta skador orsakade av hyresgästen, som repor i golvet, kraftig röklukt och nyckelförlust. Sånt täcks sällan av din vanliga försäkring när du hyr ut. Läs mer om försäkringen här